Communiceren in het Vlaams
In 2023 is het AZ Klina in Brasschaat (België) begonnen met de implementatie van HiX, een geavanceerd elektronisch patiëntendossier (EPD) en ziekenhuisinformatiesysteem. De implementatie stuitte op meerdere uitdagende obstakels als gevolg van taalverschillen en nieuwe technische aanpassingen. Het hele ziekenhuis zal namelijk op bijna alle afdelingen op één en hetzelfde systeem overstappen met als doel de patiëntenzorg en de operationele efficiëntie te optimaliseren.
Binnen het project is snel duidelijk geworden dat communicatie het belangrijkste middel is voor een succesvolle implementatie. De Vlaamse taal lijkt namelijk hetzelfde als Nederlands, maar op alle vlakken binnen de zorg is ons duidelijk geworden dat dit toch een misleidende opvatting is. Woorden als ‘voormiddag’, ‘klavier’, ‘camionette’ en ‘patiëntklever’ lijken in theorie zeer begrijpelijk, de realiteit wijst alleen anders uit. Mirte, Ivonne, Sebastiaan en Guido, de toegewijde consultants van Visiar HealthCare, spelen een cruciale rol in dit omvangrijke project en erkennen dat de communicatie soms voor gefronste wenkbrauwen zorgt.
Samen vormen zij een dynamisch team dat gericht is op het bereiken van duurzame verbeteringen in de zorgprocessen door gericht te luisteren naar de wensen en mee te denken in oplossingen. De kennis en expertise die zij meebrengen vanuit andere projecten zetten zij niet alleen in als hulpmiddel, maar door dit te delen met de medische professionals en functionele beheerders blijft de kennis ook daadwerkelijk in huis.
Het lijkt erop dat ‘voormiddag’, ‘klavier’, ‘camionette’, en ‘patiëntklever’ niet langer geheimtaal zijn, maar gewoon de ingrediënten voor een succesvol zorgrecept. Zo zie je maar, met een gezonde dosis humor en doorzettingsvermogen wordt ook deze uitdaging succesvol getackeld.