Van maatwerk naar standaard bij het UMC Utrecht

Op 1 maart 2024 ging het UMC Utrecht live met HiX 6.3 standaard content. Een grote overgang met vele uitdagingen. In deze blog vertelt Joeri over zijn ervaringen tijdens het project.
UMC Utrecht Livegang HiX 6.3
UMC Utrecht Livegang HiX 6.3

Uitdagingen zijn door de enorme inzet en goede samenwerking snel opgelost!

Het is 12:00 uur op vrijdag 1 maart 2024. We zitten in een collegezaal, die tot de nok toe is gevuld met enthousiastelingen, die in spanning afwachten op hét moment. Hét moment waar maanden, misschien wel jarenlang aan gewerkt is. Het is zover: het UMC Utrecht gaat live met HiX 6.3 standaard content.

Hoewel je zou denken dat een implementatie bij een ziekenhuis dat al bekend is met het EPD HiX een “eenvoudige” overgang zou zijn, blijkt de praktijk anders. Het UMC Utrecht werkt inderdaad al jaren met HiX, het EPD-systeem dat ze in 2016 als maatwerk in gebruik hebben genomen en daar zit de uitdaging. Het maatwerk waar jarenlang aan gewerkt is, zit vol technische, volmaakte oplossingen die perfect aansluiten bij het proces van de zorgprofessionals. Voldoet de standaard content van HiX daar wel aan? En hoe speelt de standaard content in op de meerdere ziekenhuislocaties binnen het UMC Utrecht? Allemaal vraagstukken waar maandenlange voorbereidingen aan vooraf zijn gegaan.

Zo ook is onze consultant Joeri Kerssies hierbij betrokken geweest. De afgelopen maanden is hij bezig geweest met het implementeren van de zorgprocessen binnen de Dialyse en Endoscopie. Uitdagingen als procesharmonisering, koppelingen met deelsystemen en machines, en complexe inrichting binnen het EPD komen hierbij aan het licht.

Joeri kijkt tevreden terug op de implementatie. “Als je ziet hoe hard iedereen zich heeft ingezet binnen het project, maakt dat je trots. Je weet dan ook zeker dat het goed gaat komen en je klaar bent voor de livegang. Dit was ook het geval. Tijdens de eerste dagen van de livegang heb ik veel blije eindgebruikers mogen spreken. Uiteraard hier en daar wat uitdagingen, maar door de enorme inzet en goede samenwerking zijn ook die problemen snel opgelost” vertelt Joeri.

Nu, enkele weken na de livegang, begint de druk te verminderen en raken de zorgprofessionals steeds meer vertrouwd met het nieuwe EPD. Een goed moment om alles te evalueren en weer op te laden, zodat na de zomer de volgende fase van start kan gaan waarin de processen in en rondom het EPD worden geoptimaliseerd.

Meer weten over mogelijkheden?

Wil je binnen jouw zorgorganisatie aan de slag? Laten we samen kijken wat we voor jullie kunnen betekenen.

Kom je bij ons werken?

Wil jij onderdeel worden van ons team? Er is genoeg te doen in de zorg. Wij staan open voor nieuwe, enthousiaste collega’s.