Hoe zorg je voor succesvolle onboarding na het afronden van een sollicitatietraject? Arijan Krasniqi, directeur van Visiar HealthCare, geeft waardevolle tips.
Van sollicitatie naar succesvolle onboarding
Ben je lang op zoek geweest naar de ideale kandidaat? Dan wil je dat deze persoon ook echt bij je bedrijf blijft werken. “Dat is iets waar veel organisaties mee worstelen”, vertelt Arijan. “Vaak gaat het om functies op HBO of WO niveau, daar vind je niet binnen een dag of 2-3 iemand voor. Dat duurt weken of zelfs maanden.”
Is er een match? Dan krijgt de nieuwe medewerker vaak een contract van een half jaar of een jaar. Dit hangt af van hoe ingewikkeld de werkzaamheden zijn. Hoe gebruik je deze tijd voor een succesvolle onboarding?
Een slecht inwerkproces kost veel geld
“Zorg ervoor dat het inwerkproces heel natuurlijk verloopt. De medewerker moet precies weten wat hij/zij moet doen en wie daarvoor nodig is. Dan kan diegene zichzelf uiteindelijk gaan uitdagen om zich te ontwikkelen en zo meer waarde voor je organisatie te creëren.
Tip: Zoek je een vaste medewerker en hecht je waarde aan succesvolle onboarding? Bekijk hier de mogelijkheden.
Succesvolle onboarding zorgt ervoor dat een kandidaat niet alleen voor je blijft werken, maar ook een onderdeel van je organisatie wordt. “Als dit niet goed gaat en iemand vertrekt, dan kost dat ongeveer tussen de 50% en 150% van het bruto jaarsalaris. Daarbij valt een recruitment fee helemaal in het niet.”, vertelt Arijan.
Garanties door ambitie coaching
Visiar HealthCare biedt ambitie coaching aan om de doelstellingen van de opdrachtgever en kandidaat goed op elkaar af te stemmen. “We stimuleren onze klant als onafhankelijke mediator wanneer bepaalde zaken niet goed gaan. Zo kan het intern gestroomlijnd worden. Dit doen we ook aan de kant van de kandidaat, bijvoorbeeld als de verwachtingen toch niet realistisch zijn gebleken, om wat voor redenen dan ook.”
“Wij geven garanties en willen het liefst dat iemand drie tot vijf jaar bij een organisatie blijft werken, dat is tot nu toe ook gelukt. De mensen die wij bemiddelen kiezen voor een langere periode voor zo’n klant. Ze nemen rustig de tijd om zich goed te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat de waarde die zij vertegenwoordigen ook goed tot zijn recht komt.”